Tekstgrootte
Positive Behavior Support (PBS)
Op de Hazesprong werken we met Positive Behaviour Support (PBS); een doelmatige, schoolbrede aanpak die zich richt op het versterken van gewenst gedrag. Het doel is het creëren van een positief, veilig en sociaal voorspelbaar onderwijsklimaat voor alle kinderen. PBS wordt ingezet om het leren te bevorderen en ongewenst gedrag te voorkomen.
De kracht van PBS ligt in het feit dat het een schoolbrede aanpak is, alle teamleden doen eraan mee en zijn geschoold in deze aanpak. Het team van de Hazesprong heeft ervoor gekozen om vanuit de vier waarden: plezier, groei, respect en veiligheid “gedragsverwachtingen” op te stellen voor alle ruimtes binnen en buiten de school. Hiermee is een rode draad ontstaan die zichtbaar is in alle groepen, bij alle teamleden en op beide locaties. “Zo doen we ’t hier op de Hazesprong”. Geregeld staan er nieuwe gedragsverwachtingen centraal of worden deze herhaald. Teamleden zijn erop gericht om positief gedrag te herkennen en belonen, bijvoorbeeld door een knipoog, schouderklopje, maar ook met een beloning. Kinderen sparen met elkaar voor kleine en kosteloze groepsbeloningen die zichtbaar in de klas hangen.
PBS Piramidemodel
PBS is gericht op alle leerlingen van de school. Uitgangspunt is dat een groot deel van de leerlingen (ongeveer 80 %), goed gedijt in een positief en voorspelbaar schoolklimaat, met heldere regels en duidelijke verwachtingen ten aanzien van gedrag en een passend onderwijsaanbod dat aansluit bij de ontwikkeling en interesses van leerlingen. In de piramide is dat het groene vlak.
Er zijn ook leerlingen die risico lopen op het ontwikkelen van problemen in gedrag of leren, bijvoorbeeld door omstandigheden in het gezin, de school of het kind zelf. Voor deze kinderen zijn specifiekere interventies nodig op het gebied van leren of gedrag. Deze interventies zijn terug te vinden in het gele vlak.
Tenslotte is er een kleine groep leerlingen, die ernstige problemen heeft op het gebied van leren of gedrag, waarvoor intensieve, vaak individuele interventies worden ingezet. Hierbij zijn vaak externe deskundigen betrokken. Dit is de rode top van de piramide. In de huidige praktijk gaat vaak de meeste tijd en aandacht uit naar de interventies in de rode top. PBS draait dit om en richt zich vooral op preventieve interventies in het groene vlak.
Om PBS bij ons op school te ondersteunen hebben we een PBS stuurgroep, bestaande uit een aantal leerkrachten en leden van het SMT.